ЗА МИСИЯТА





Бих искала първо да ви се представя. Казвам се Свилена Рачева, майка съм на 5 деца и от 2008 годинa живея отново в България, като от завръщането си от САЩ до този момент се подвизавам изцяло извън града, в изключителна близост до Природата и Земята. 



През това време (освен с отглеждането на деца) съм се занимавала с екологично и устойчиво земеделие, била съм сертифициран био-производител на зеленчуци и плодове, за което притежавам и съответната акредитация и диплом. От 2009 до 2014 съм менажирала пермакултурна* градина, като от 2012 г. градината се разшири за пазар на площ от 7 декара, пак от 2012 и био-малинов масив от 28 декара. 


 



Бях една от първите сформирали (неформално) CSA (community supported agriculture), доставяйки кутии със зеленчуци директно от фермата до крайният им потребител- вас. Заедно с още двама, трима производители бяхме първите такива на придобилите в последствие изключителна популярност Фермерски пазари. От 2012 година насам съм и организатор и фасилитатор на детски лагери и занимални в градината и природата, посредством които съм успяла да предам на стотици деца своите възгледи за Природата и опазването й и да създам у тях чувство на принадлежност и любов към нея. През 2014 година участвах в създаването и осъществяването на един от проектите получили "зелена светлина"в конкурса "Направи си сам" на “За Земята”- градинка в контейнери за децата от валдорфска детска градина "Слънчова премяна" в Драгалевци, която и до днес функционира като такава за учениците на Валдорфско училище “Николай Райнов” в София.


 Именно основателят на валдорфската педагодика Рудолф Щайнер (1861-1925), залага на градинарството и фермерството като неделима част от учебните занимания на децата през годината. Той открива необходимостта от тези "уроци", тъй като още тогава наблюдава една тенденция, която се ускорява неимоверно през изминалия век и със сигурност е в пика си сега -а именно, миграцията на по-голямата част от населението от пасторалните към урбанизираните общности-градовете. 
 Израснали в големите градове, децата имат трудности дори при познаването на различните растения и животни, от които хората зависят за храна, а още по-малко разбират как растат културите или преценяват тясната връзка между география, климат, сезони, растения и почва. Градинарството осигурява бърз път за възстановяване на тази връзка.
 Имайки възможност да играят и учат в самата градинка, да са в близост до Природата и Земята в тяхната “извънкласна стая”, децата ще имат опитно поле, в което сами, чрез приложни модели да извеждат и доказват уроците за взаимодействието човек-Природа, интегрирайки учебния процес, чрез забавен и креативен модел, съобразен с нуждите им в дадената възраст. Освен това, градинарството осигурява и възможност за смислена работа, развиваща моториката на децата, здравословните преимущества на работата на открито, и разбира се изключително свежа, питателна и чиста храна.
Бидейки преди всичко майка, за мен е от изключителна важност семейството ми да има достъп до Чиста храна и да е в досег с Природата и Земята. Това е, което ни свързва и с повечето от вас.  
Аз обаче, имайки възможността да натрупам пряк опит от живота ни в Природата, съм превърнала този мой приоритет и в своя мисия. Изучавайки и прилагайки холистични практики свързани с опазването на Чистата храна, Природните ресурси и Майката Земя, смятам, че за да ги има и за поколенията след нас, то трябва самите деца, да изучават тези практитки в градината, не само за да разбират откъде идва храната на масата им, но участвайки в целия процес, от засяването на семенцето до брането, да се радват на многото ползи, които градинарството предлага:
То развива у тях чуство на значимост и отговорност - плануват градината, засяват семената и наблюдават процеса на растеж и се грижат за растенията. 
Учи на разбиране - показва им се на практика причина и следствие (напр. растенията умират без вода)
Грижи се за тяхното самочувствие- постигайки целите, които си поставят в градината. 
и разбира се им дава радостта да ядат зеленчуци, които сами са отгледали. 
В градината децата могат да пипат и усещат почвата, семената, цветята, да се радват на различните аромати, цветове и текстури. Когато се включат всички сетива, това помага на децата да разберат концепцията на градинарството, заедно с всичките математически и научни концепции, които вървят ръка за ръка с него.
В интернет пространството има изписани стотици публикации на тема ползите за децата от градинарството, така че прекъсвам дотук. Сега за вас остава да изберете дали то е подходящо за вашето дете и дали бихте искали то да участва в създаването на една пермакултурна* градина под формата на уикенд- работилнички и лагери от сега до края на октомври. 

Ако да, харесайте страничката ни във фейсбук GROWN WITH LOVE и следете календарът ни за събития. Можете да ни се обадите за повече информация и на тел. 0988705101, или да ни изпратите съобщение.

Коментари

Популярни публикации